28 juli 2020

Nieuwe vorming 'hoe je (speelplein)werking inclusief maken

Het Balanske biedt al enkele jaren de mogelijkheid aan om in groep vormingssessies te volgen. Vandaag wordt het aanbod uitgebreid, uitgediept en opgefrist. Vormingsmedewerkers Sophie Massy en Asja Heusdens zijn alvast gestart met de nieuwe vorming “hoe je (speelplein)werking inclusief maken?”

Met hun opgebouwde ervaring zal onze vormingstandem Sophie en Asja focussen op het inclusieve gedachtegoed, met het idee dat elk persoon met of zonder beperking bijzonder is, en daarom op dezelfde, gewone manier behandeld wil worden.

De bestaande vormingen rond 'het hebben van een handicap' en snoezelen met leerlingen van het lager en secundair onderwijs als doelgroep worden opgefrist.

De eerste nieuwe vorming die het levenslicht ziet, is “hoe maak je je speelplein inclusief"?, met de speelse mystery boxes als educatief materiaal. Eerst wordt de vorming algemeen aangeboden, nadien wordt ze toegespitst op verschillende thema’s. Het doel van de vorming? “Jeugdbewegingen die ervan dromen om moeiteloos kinderen met en zonder beperking samen te laten deelnemen, kunnen bij ons leren hoe ze hun speelplein inclusief kunnen maken. Met spel en interactie brengen we thema’s naar voor zoals begeleidershouding”, licht de vormingstandem toe. “We geven voorbeelden hoe je spelletjes kan aanpassen en hoe je best communiceert naar hen toe. We geven de nodige tools zodat ze actief aan de slag kunnen om aan elke kind of elke jongere een kans in de maatschappij te geven.”

Wie een vorming wil boeken of meer info wenst, kan contact opnemen met Asja of Sophie: 016 63 90 21.

Het volledige interview met Sophie en Asja lees je begin september in het digitale magazine dat Het Balanske uitbrengt! Stay tuned!